جاذبه های گردشگری مشهد
نوشته شده توسط : نیکنام

روستای دهسرخ مشهد

روستای دهسرخ مشهد در 45 کیلومتری مشهد و در 17كیلومتری شهر ملك آباد در مسير عبور پیشوا رضا (ع) از نيشابور به سمت توس پیمان گرفته و متبرك به قدوم حضرت علی ابن موسی الرضا نیز می باشد.قدمت این روستا بیش از 2 هزار سال بوده و در حال حاضر جمعیت این روستا به 1000 نفر می رسد. از ابوالصلت نقل است كه وقتی امام رضا (ع) به دهسرخ دریافتی و نزد مأمون رفتند،مردم گفتند: یابن رسول الله نیمروز شده نماز نمی خوانید،سپس فرو آمد و آب طلب کرد که آنها گفتند آب به اتفاق نداریم.بنابراین حضرت به دست خجسته خویش زمین را كاوید و آنقدر متعلق به آب جوشید كه آن حضرت و هر كس که با آن حضرت بود وضو گرفتند و اثرش تا امروز باقی مانده است که در حال آماده مؤمنان و شیفتگان آن حضرت از این آب به عنوان شفا و تبرک بهره‌گیری می نمایند و باعث شفای بیماران بسیاری نیز شده است.این چشمه اسم زمزم رضوی را به خویش برگزیدن داده است.نزدیک این چشمه مکانی به نام مصلای پیشوا وجود داشته كه محل نماز احضار پیشوا رضا (ع) و اصحاب ایشان بوده است.البته لازم به بیان است که این مصلا حدود یک متر بالاتر از سطح زمین پیمان گرفته که مردم آن این پدیده را معجزه ای می پندارند که این محل را از زمینهای اطراف مصلا جدا ساخته است.همچنین در فاصله 300 متری چشمه و مصلای پیشوا رضا،مرقد مطهر امامزاده سید عبد العزیز از نوادگان سید الساجدین پیشوا العارفین حضرت علی ابن حسین (ع)،واقع شده است که به تازگی بازسازی آن اتمام شده و گردشگران تور مشهدرا شیفته خود ساخته است.در واقع این بقعه مطهر در بلندای روستا قرار گرفته و چشم انداز زیاد زیبایی به طبیعت داشته است.

Deh-sorkh-mashhad.jpg

 

آرامگاه خواجه ربیع مشهد

KHAJEH-RABIE.jpg

آرامگاه خواجه ربیع مشهد  مربوط به دوره صفوی است و در شهر مشهد قرار دارد.این آرامگاه در سال 1310 به شماره ثبت 142 بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این آرامگاه توسط شاه عباس در نیمه اول قرن هجری ساخته شده است. نام خواجه ربیع در تاریخربیع بن خثیماست.وی از اصحاب اصحاب پیغمیر اسلام و نیز از سرداران سپاه 11 علی ابن ابی طالب بوده است.او در سال های پایانی عمر ساکن شهر نوغان شده است.امام رضا (ع) هنگام  سفر به خراسان در سال های 200 تا 203 هجری قمری خواجه را زیارت کرده است.

پارک ملت مشهد

mellat-park2.jpg

mellat-park3.jpg

پارک ملت مشهد یکی از مهم ترین مناطق گردش تفریحی مشهد می باشد  و در غرب شهر مشهد در حاشیه بزرگراه وکیل آباد قرار دارد.این پارک قدیمی ترین بوستان  مشهد در زمینی به مساحت 72 هکتار که در سال 1343 در زمان محمدرضا پهلوی که در آن زمان خارج از شهر بود احداث شده است.این بوستان در  آن زمان توسط دو مهندس انگلیسی طرحی شده بود.پارک ملت 18 مین چرخ و فلک مرتفع جهان می باشد. پارک ملت مشهد دارای امکانات بهداشتی ، مسجد، شهربازی، میادین ورزشی، مجتمع فرهنگی-هنری امام رضا ، کتابخانه و استخر شنا می باشد. بزرگترین چرخ و فلک خاورمیانه در سال 1384 در شهربازی پارک ملت به بهره برداری رسید.این چرخ و فلک طی 2 سال راه اندازی شد.این چرخ و فلک پس از شهرهای لندن و توکیو سومین چرخ و فلک بزرگ جهان است.مسافران تور مشهد می توانند در این مکان خاطرات به یادماندنی را در ذهن خود حک کنند.

mellat-park.jpg

mellat-park1.jpg

روستای جاغرق مشهد

Rostay-Jaghargh-Mashhad1.jpg

اگر با تور مشهد سفر میکنید حتما از روستای کنگ رویت فرمایید. روستای جاغرق مشهد در فاصله 21 کيلومتري از ناحیه جنوب غربي شهر مشهد و بافاصله 7 کيلومتري جنوب غربي شهر طرقبه واقع شده است. و به ده های کردينه، طرقدر، تغاره، عنبران و شانديز قرار گرفته است.منطقه  جاغرق  یکی ازمناطق گردشگری مشهد مقدس به شمار می آید و دارای آب و هواي معتدل کوهستاني است در فصل تابستان هوای معتدلی دارد و در فصل زمستان بسیار سرد می باشد. رستوران ها و مکانهای اقامتی گذرا درحاشيه رودخانه و يا به چهره جزيره در مناطق مختلف روستا ساخته شده است که در تابستان مکان مناسبی براي استراحت و تفريح مسافران و افرادی که عاشق طبیعت هستند می باشد.این روستا یگانه از روستاهای مشهد می باشد که بسیار زیبا و باصفا است .باغ های میوه و دره های سرسبز و پرآب در این روستا وجود دارد که این منطقه را بسیار خاص کرده است. این فضا جز مکانهای دیدنی گردشگران تور مشهد محسوب می شود. این محیط‌ تاریخی و دیدنی سالیانه مسافران تور مشهد زیادی را برای بازدید به آنجا می کشاند.

Rostay-Jaghargh-Mashhad.jpg

خانه حاج حسین آقا ملک مشهد

haj-hoseinkhan-malek.jpg

خانه حاج حسین آقا ملک مشهد در سال 1250 در تهران بدنیاآمده و در سال 1351 فوت می کند.حسین ملک معروف حاج حسین آقا ملک، موسس موزه و کتابخانه ملک به همراه املاک و مستقلات وقف آستان قدس رضوی در سال 1316 می باشد.

خانواده اش اصالتا تبریزی و مجتهد زاده بودند. اما پدربزرگش آقا مهدی به کسوت روحانیان درنیامد، بلکه در جنگ های ایران و روس به قشون دولتی پیوست و تا درجه سرهنگی پیش رفت. پس از جنگ به تجارت روی آورد و از امتیاز دوستی با میرزا تقی خان امیرنظام (امیرکبیر آینده) برخوردار شد. امیرنظام، پیشکار ولیعهد قاجار در آذربایجان بود و هنگامی که محمد شاه قاجار از دنیا رفت، ۱۰۰ هزار تومان از آقا مهدی قرض گرفت تا ناصرالدین میرزای ولیعهد را از تبریز به تهران بیاورد و به تخت بنشاند. آقا مهدی هم به تهران آمد و به پاس خدماتش لقب ملک التجاری گرفت. کتاب‌خانه و موزه‌ای عظیم از ایشان در سال 1288در تهران به جای مانده است.مسافران تور مشهد که به مکان های تاریخی علاقه دارند می توانند از این مکان بازدید کنند.

مطالب مرتبط:

تور مشهد پاییز 96 

تور مشهد آبان 96

تور مشهد آذر 96 

تور مشهد زمستان 96 

تور مشهد دی 96 

تور مشهد بهمن 96 

تور مشهد اسفند 96 

تور مشهد نوروز 97 

تور مشهد از شیراز

تور مشهد از تبریز

تور مشهد از اصفهان

تور مشهد از کرمانشاه

تور مشهد از کیش

رزرو تور مشهد 

قیمت تور مشهد 

ارزانترین تور مشهد  

تور لحظه آخری مشهد





:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: